Droga łącząca Rzeszów i Jarosław to ostatni, nieukończony element autostrady A4 łączącej wschodnią i zachodnią granicę Polski. – Roboty drogowe są obecnie prowadzone na wszystkich frontach – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zakończenie prac planowane jest na maj przyszłego roku.
A4 – budowaNa dziś prace idą zgodnie z harmonogramem. – Nasypy wykonano dotychczasowo w 90%. Pozostają fragmenty drogi, na których obecnie są objazdy wiaduktów i które przecinają trasę autostrady. Po przełożeniu ruchu na wiadukty nasypy zostaną uzupełnione. Konstrukcja drogi jest wykonana w 85%. Pozostają odcinki, na których projektant zalecił wykonanie nasypów przeciążeniowych. Po usunięciu przeciążeń zostanie skończona konstrukcja drogi. Nawierzchnie są ukończone w 70% – mówi Łukasz Kubiak z Biura Komunikacji Zewnętrznej Budimeksu i zaznacza, że firma posiada potencjał, który umożliwia wcześniejsze zakończenie prac, ale zależy to od wielu różnych, trudnych do przewidzenia czynników.
Na całej budowie równolegle wykonywanych jest wiele prac. – Główne prace drogowe, jakie są obecnie wykonywane to m.in.: budowa i wzmacnianie nasypów wzdłuż całego odcinka autostrady, wykonywanie warstwy stabilizowanej cementem oraz podbudowy z kruszywa łamanego, podbudowy z betonu asfaltowego WMS oraz warstwy wiążącej WMS, humusowanie, profilowanie i dogęszczenie pasa rozdziału oraz montowanie barier energochłonnych w pasie rozdziału – mówi Łukasz Jóźwiak, Kierownik Zespołu Komunikacji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Do chwili obecnej wykonano około 40 km górnej warstwy nasypu, 37 km warstwy stabilizowanej cementem, 30 km podbudowy z kruszywa łamanego, 22 km podbudowy z betonu asfaltowego WMS, oraz 16 km warstwy wiążącej WMS. W całości wykonane zostały elementy konstrukcyjne obiektów. Do końca bieżącego roku planowane jest ukończenie 71 obiektów mostowych, a zgodnie z założonym harmonogramem i podpisaną umową, zakończenie prac to maj 2016 roku – dodaje.
Podczas budowy drogowcy muszą sobie radzić z utrudnieniami związanymi z podłożem. – W związku z występowaniem gruntów słabonośnych podjęto decyzję o konieczności wykonania nasypów przeciążeniowych. Takie nasypy to technologia, która ma na celu wzmocnienie słabonośnego podłoża, wyeliminowanie osiadań. Wykonawca wykonał 80% nasypów przeciążeniowych – informuje GDDKiA.
A4 – możliwościSamorządowcy liczą na to, że w okolicach węzłów powstaną nowe inwestycje. – Łączymy dużą nadzieję z tą autostradą. Liczymy, że otworzy nam okno na świat. W naszej gminie mamy problemy z ilością miejsc pracy. Mamy nadzieję, że przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani tym terenem kiedy będzie lepiej skomunikowany. Szczególnie cieszy nas planowany węzeł w naszej gminie – mówi Bogumiła Buczek, sekretarz gminy Przeworsk.
Ukończona A4 będzie łączyła dwa krańce Polski. – Powyższy odcinek autostrady, przebiega przez powiaty: rzeszowski, łańcucki i przeworski. Stanowi ostatni, będący w realizacji, odcinek A4. Autostrada ta biegnąca od przejścia granicznego z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca przez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego na Ukrainę w Korczowej odgrywa kluczową rolę dla transportu zarówno w skali krajowej jak i międzynarodowej kontynuując bieg niemieckiej autostrady z kierunku Drezna – mówi Łukasz Jóźwiak. – Głównym celem inwestycji jest wspieranie rozwoju gospodarczego kraju i poprawa jakości życia obywateli poprzez stworzenie sprawnego, bezpiecznego i zrównoważonego systemu transportowego w ruchu międzynarodowym – dodaje.
Budowa A4 ma się przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz do poprawy ruchu tranzytowego wzdłuż korytarza transeuropejskiej sieci transportowej TEN–T. Samorządowcy liczą natomiast na odciążenie miejskich układów komunikacyjnych, poprawę jakości życia w centrach okolicznych miast poprzez zmniejszenie hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza i drgań, tym samym tempa degradacji zabudowy i dróg.
Budowany odcinek autostrady A4 będzie stanowić alternatywne połączenie w stosunku do przebiegającej równolegle drogi krajowej nr 4. – DK-4 przebiega przez środek Łańcuta. Dochodziło tu do wielu wypadków więc zaczęliśmy protesty. Wywalczyliśmy światła, ale na przebudowę przejść potrzeba jeszcze ok. 260 mln zł. Mamy nadzieję, że nowa autostrada odciąży ruch w naszej miejscowości – mówi Roman Skomra, przewodniczący rady gminy Łańcut.
Trasa, po dokończeniu realizowanego odcinka, połączy prawie wszystkie najważniejsze dla polskiej gospodarki ośrodki przemysłowe w południowej części kraju. Łączna długość autostrady A4 na obszarze Polski to około 670 km.